Spisak američkih zadataka Sloveniji
Tajni spisi slovenačke diplomatije (3).Na osnovu desetina dokumenata, analiza i beleški slovenačke
diplomatije u koje je imala ekskluzivan uvid, „Politika” analizira
odnos zvanične Ljubljane prema Srbiji i kosovskom pitanju u periodu od
1996. godine do danas.
Uoči katoličkog Božića i preuzimanja mesta predsedavajućeg u EU,
slovenačke diplomate održale su sastanak sa predstavnicima Bušove
administracije, na kojem su čuli stavove Vašingtona o svetskim
problemima i kriznim situacijama, ali i dobili uputstva o tome kako
treba da se postave prema njima.
(Od našeg stalnog dopisnika)
Ljubljana – Dokument slovenačkog Ministarstva spoljnih poslova,
datiran na 24. decembar 2007, u koji je „Politika” imala ekskluzivan
uvid, svedoči o načinu komunikacije Stejt departmenta sa državama koje
vode EU. Diplomatska beleška iz koje prenosimo najinteresantnije
delove, plod je razgovora izaslanika Slovenije (danas predsedavajuće
EU, u vreme razgovora buduće čelne države EU) sa zvaničnicima Bušove
administracije koji su preko Ljubljane jasno poručili Briselu o kojim
temama i na koji način treba raspravljati i odlučivati u prvoj polovini
2008. Nisu izostala ni „uputstva” kako treba da glase odnosno šta treba
da sadrže deklaracije koje tek kroz nekoliko meseci treba da budu
predmet razgovora i dogovora dostojanstvenika SAD i EU.
Beleška slovenačkog MSP je podeljena tematski na više kraćih
deonica, po „zadacima”, odnosno državama i „kriznim žarištima”, pa smo
takvu formu, radi boljeg pregleda, zadržali.
Vrh SAD–EUU pogledu samita EU-SAD koji treba da bude održan u prvoj polovini
2008, Vašington je preko Džudit Ensli, zamenice u nacionalnoj
bezbednosnoj agenciji, na sastanku održanom 24. decembra 2007. sa sada
već smenjenim političkim direktorom Rupelovog MSP Mitjom Drobničem,
sugerisao datum održavanja samita, a koji bi za „Belu kuću bio
najzgodniji juna 2008”. Bela kuća je izjavila da bi u deklaraciji (koja
treba da bude usvojena tek kroz šest meseci) „želela da bude pomenut
Irak i problematične države poput Irana, Burme i Sirije”. Sloveniji je
stavljena na dušu i zabrinutost Buša „za situaciju na Kubi i u
Venecueli”, te njegovo ubeđenje da „podrška opoziciji na Kubi (slično
kao u Gruziji i Ukrajini) može da donese pozitivne rezultate”, jer
„politika SAD prema Kubi nije promena režima, već želja da dođe do
demokratske tranzicije posle smrti Fidela Kastra”. Administracija Bele
kuće je Sloveniji naručila i da „u deklaraciji samita EU–SAD budu
pomenute Kuba i Venecuela, kao i terorizam i neproliferacija”.
MakedonijaPomoćnik državnog sekretara Danijel Frid smatra da Makedonija mora
da očuva jasnu evropsku perspektivu iako je suočena sa problemima. U
pogledu NATO Makedoniji bolje ide (uz uspešnu Hrvatsku i
najnerazvijeniju Albaniju koja brzo napreduje), mada Grčka ostaje
nepokolebljiva u svom stavu prema imenu (Makedonija) i poziva
(Makedoniji) na vrh (NATO-a) u Bukureštu. Frid dodaje da EU mora da
ubedi Makedoniju da bude fleksibilnija u pogledu imena (svoje države),
kao i Grčku – da prihvati rečenu fleksibilnost.
Zamenica pomoćnika državnog sekretara Rozmari Dikarlo i član Saveta
za nacionalnu bezbednost Bert Bron su u razgovoru sa Drobničem, nedelju
dana pre nego što je Slovenija formalno preuzela vođenje EU, u ime Bele
kuće naglasili da SAD žele proširenje (NATO) na sva tri kandidata (koje
je Frid pomenuo: Makedonija, Hrvatska, Albanija). Makedoniji treba
poručiti da nije dovoljna samo „ofanziva šarma” („the charm
offensive”), već da mora u vezi svog imena da učini i nešto konkretno.
Nerealno je očekivati da će se odreći imena Makedonija, prema kome je
državu priznala već ubedljiva većina zemalja, ali zato mogu da povuku
nekoliko pomirljivih poteza, na primer, da promene ime aerodroma kod
Skoplja, rekli su američki zvaničnici. SAD su ubeđene da je tu
dragocena uloga Slovenije da ovakve savete i preporuke prenese
Makedoniji, posebno jer bi „Makedonija morala da bude deo rešenja u
regionu, a ne da je deo problema”. SAD u pogledu imena (Makedonija)
takođe „jako pritiskaju na Grčku”, saopštili su zvaničnici SAD.
Bosna i HercegovinaBraun: Reforma policije nije bila dobro vođena. Naglasak EU bi morao
da bude na koordinaciji policije. Premijer Milorad Dodik se neće odreći
policije Republike Srpske, ali želi da pomogne u koordinaciji.
Bliski istokEliot Abrams, zamenik savetnika za nacionalnu bezbednost za
strategiju globalne demokratije, na pitanje slovenačke strane kako vidi
nastavak bliskoistočnog mirovnog procesa, odgovara da je potreban
napredak na dva polja:
1. Na diplomatskom području; cilj za 2008. je potpisati mirovni
sporazum između Izraelaca i Palestinaca i okončati terorizam. Upozorava
da cilj nije implementacija sporazuma odnosno osnivanje palestinske
države, jer bi takvo očekivanje bilo nerealno, pošto bi, između
ostalog, na osnovu sporazuma bilo potrebno iseliti oko sto hiljada
izraelskih naseljenika, što ne može da se desi već 2008.
2. Na terenu; napredak na diplomatskom području nužno mora da prati
istovremen napredak na terenu. Moramo da počnemo da popravljamo život
Palestinaca na Zapadnom bregu, kaže Abrams. Ako se to ne desi, počeće
da gube veru u palestinsko rukovodstvo i diplomatski proces.
Popravljanje stanja na terenu je zadatak izaslanika Tonija Blera.
Abrams je po pitanju „kako se latiti rešavanja problema u Gazi”,
odgovorio da tu neće biti moguće naći odgovor dok se ne zatvori koridor
Filadelfi, koji je „trenutno veoma loše nadziran, zato je tamo šverc
veoma razvijen”. SAD smatraju da Egipat nema interesa da reši taj
problem, a Izrael se ne usuđuje da zatvori (pomenuti) koridor, jer bi s
tim u vezi (potencijalna) vojna akcija verovatno ispala veoma krvava.
Abrams kaže da je Abu Mazen (palestinski predsednik, poznat i kao
Mahmud Abas,) svestan da bi mu koristio sporazum sa Izraelom jer bi na
toj osnovi mogao da izvede referendum, i na istom stekne (poverenje),
te tako delegitimiše Hamas u Gazi. Štaviše, Abu Mazen bio bio jako
sretan ako bi Izrael odstranio Hamas iz Gaze. Abu Mazen ne želi da
pregovara sa Hamasom, upozorio je slovenačke sagovornike Abrams, uz
napomenu da je „to pravilno, inače, ako bi počeo da pregovara sa
Hamasom, to bi značilo kraj pregovora sa Izraelom”. Iako Abrams tvrdi
da „ne vidi rešenje (za problem) u bliskoj budućnosti”, upozorio je
izaslanika države koja je danas na čelu EU da „pregovori između
Palestinaca i Izraelaca moraju biti nastavljeni”, a Palestinci pride
moraju da povećaju bezbednost na svojim teritorijama, što bi omogućilo
povlačenje Izraela i posledično povećalo podršku Abu Mazenu.
Abrams je podvukao i da je „Palestincima u ovom momentu potreban
novac u gotovini za budžet, a ne obećanja o projektima”, te da su tu
bogate „arapske države premalo doprinele”. Pomenuo je i delovanje
kvarteta, čiji „glavni članovi su EU i SAD, koje i finansijski najviše
pomažu”, te da je „svrha saradnje u kvartetu bolje usklađivanje
stavova” između Vašingtona i Brisela, pri čemu je uloga SAD „kontrola
implementacije ’mape puta’ („road map”, puteva političkog mirovnog
rešenja). Zvaničnik SAD nije propustio da napomene ni gde se razlikuju
gledišta SAD i EU: „SAD imaju više razumevanja za izraelske
samoodbrambene akcije, jer predsednik Buš shvata da je Izrael meta
svakodnevnih napada”.
IranProšle sedmice smenjeni politički direktor Mitja Drobnič je
sagovornicima u Stejt departmentu, tačnije B. Lif, direktorki
kancelarije za Iran, preneo da je ministar Dimitrij Rupel decembra
razgovarao telefonom sa iranskim kolegom Manušerom Matakijem, koji je
tražio podršku Slovenije u ublažavanju stavova EU prema spornom
iranskom nuklearnom programu, a uz to i potpisivanje bilateralnog
sporazuma o kulturnoj saradnji, pri čemu je „Slovenija zavlačila sa
razgovorom i potpisom” uz uslovljavanja da to mora biti vezano uz
„dijalog o garantovanju ljudskih prava u Iranu”. Lifova je,
objašnjavajući situaciju u kojoj je Iran danas, navela da „letos početi
pregovori SAD–Iran u Bagdadu na temu Iraka nisu urodili željenim ciljem
tj. dizanjem nivoa poverenja, a posledično i nadgradnjom dijaloga”. Ona
je rekla da SAD planiraju da „nastave sa pritiskom na Iran tako što će
’povećati troškove’ Iranu zbog nepoštovanja međunarodnih bezbednosnih
standarda, a uz to će nastaviti rad na multilateralnom frontu u pogledu
Rezolucije SB UN protiv Irana”, početkom 2008. Drobnič je pomenuo da je
tokom svoje posete Ljubljani ministar spoljnih poslova Ruske Federacije
Sergej Lavrov naglasio da Iran zamera SAD prevashodno zbog stava da je
promena režima u Teheranu jedini put ka rešenju spornih pitanja.
EgipatAbrams je kao nerazumljivo označio ukidanje sekularnih opozicionih
stranaka od strane vlasti u Egiptu, jer je to samo „voda na mlin
partiji Islamsko bratstvo”.
LibanAbrams je obavestio slovenačku delegaciju da je francuski predsednik
Nikola Sarkozi 21. decembra razgovarao telefonom sa Bušom, a ministar
spoljnih poslova Bernar Kušner sa državnom sekretarkom Kondolizom Rajs.
Oba francuska sagovornika su tom prilikom, prema Abramsu, izrazila
nezadovoljstvo ponašanjem Sirije i rekla da su im sirijske vlasti
lagale. Abrams smatra da se time zaključuje trud u cilju uspostavljanja
konstruktivnih odnosa sa Sirijom, te da Sirijci naopako tumače susrete
na visokom nivou sa voditeljima Zapada. Abrams je istom prilikom ocenio
i da se Sirijci „od konferencije u Anapolisu dalje ponašaju sve
rđavije”, a to potkrepio podacima o preko 30 uhapšenih aktivista
opozicije, te ubistvom libanskog generala Franosa El-Hadža. Istakao je
i da libanske institucije imaju „mnogo teškoća” zbog mešanja Sirije.
„Treba početi sa pritiscima na Siriju, jer u suprotnom ta neće
odustati” – stavio je Abrams zadatak na dušu slovenačke diplomatije da
to sprovede unutar EU. Ensli je predložila da pritiske (na Siriju)
počne i EU, na šta će se „predsednik Buš i Sarkozi složiti da je na
ponašanje Sirije potrebno odgovoriti – sankcijama”.
Ruska Federacija/AbhazijaFrid je u pogledu Ruske Federacije i bojazni od istovremenog
priznanja Abhazije posle priznanja Kosova, dodao da tu situacija baš i
nije jasna jer „samo (ruski predsednik Vladimir) Putin može da odluči o
tome”. Ukoliko dođe do priznanja Abhazije od strane Rusije, opominje
Frid, „Stejt department poziva sve saveznike da taj čin javno osude, te
izoluju Rusku Federaciju u tom pogledu, uz izraze podrške Sakašviliju.
„Rusija bi htela da stvori haos i provokaciju, a Gruzija tu ne sme da
sebi dozvoli grešku”, tako je u belešci slovenačkog MSP opisan ton
razgovora slovenačkih diplomata sa Fridom na temu Abhazije, u
Vašingtonu. „Gruziju treba saveznički zaštititi, ali i od nje ujedno
zahtevati odgovarajuće promene – „zagrli i stisni” („hug and
squeeze”)”, rečeno je tom prilikom, a Frid je naglasio da Kosovo ne
predstavlja presedan ni u kom slučaju. Na Drobničevu primedbu da je
ruski stav da bi (Kosovo) proširilo požar separatističkih težnji u
republikama Ruske Federacije, Frid podseća da je „Rusija blokirala
proces u UN oko prihvatanja rezolucije za Kosovo”, pa joj otuda „sad
ostaje da strepi”.
Južni Kavkaz/GruzijaAmerička strana naglašava da su Gruziji sada „nasušno potrebni
saveznici”, te da je na teritoriju Gruzije početkom avgusta 2007 –
„doduše neuspešno” – ispaljen ruski projektil, što je u Gruziji
propraćeno „sa opravdanim strahom”. Predsedavajuća EU (Portugalija) je
u konkretnom slučaju „odreagovala suviše plašljivo”, rekli su
predstavnici Bele kuće slovenačkim diplomatama potkraj decembra u
Vašingtonu. SAD su naročito nezadovoljne jer su se u „Evropi pojavile
sumnje da se (rečeni) napad (Rusije na Gruziju) uopšte zbio; SAD imaju
snimak radarskog traga koji dokazuje gruzijske izveštaje, ali je zbog
delimičnog nepoverenja na evropskoj strani i stvarnog ruskog napada – u
Gruziji ostala nekakva tenzija”. SAD su Sloveniju uputile u ocenu da je
Gruzija u prvom redu zainteresovana za članstvo u NATO, a „za EU još
ne”, ali da bi bez obzira na to podrška EU Gruziji bila „od ključnog
značaja”.
KiparSlovenačka strana je saradnicima Kondolize Rajs predstavila ocenu da
je Južni Kipar zadovoljan trenutnom situacijom, odnosno odgovara mu
status kvo, što bi hteo da produži i ubuduće. Slovenački diplomata je
izložio da Unija u periodu slovenačkog predsedavanja EU neće uspeti da
se udubi u rešavanje kiparskog pitanja – zbog rešavanja problema
Kosova. Američka strana je prihvatila objašnjenje, a Bryza je naveo da
se promene mogu očekivati „samo ukoliko (predsednik Kipra Tasos)
Papadopolus izgubi na izborima, što je malo verovatno”. SAD su otkrile
izaslanicima iz EU da upozoravaju „Kiprane sa juga da je sa svakim
danom odlaganja kiparskog problema Severni Kipar bliže priznanju od
strane bliskoistočnih država, a time i rešavanja pitanja na osnovu
’rešenja za dve države’(„two state solution”)”.
UN bi posle kiparskih izbora verovatno htele da obnove proces koji
je prekinut pre nekoliko godina, a generalni sekretar UN Ban Ki Mun bi
verovatno tada imenovao novog visokog predstavnika za kiparsko pitanje,
kalkulišu predstavnici SAD, posebno što je Amerika „više puta upozorila
Kipar na nuždu šestomesečnog obnavljanja odnosno produžetka mirovne
misije UN, iako ni to neće ići unedogled”. Drobnič je sagovornike u
Vašingtonu tada obavestio da Turska upozorava na kiparsko protivljenje
početku sprovođenja dogovorenih tzv. dobrih gestova (poput otvaranja
luka i slično)…
Diplomatska beleška MSP Slovenije iz koje je „Politika” 25. januara
obelodanila deo koji otkriva korake koje su SAD zatražile da EU obavi
početkom 2008. sa ciljem što bržeg proglašenja nezavisnosti Kosova
(Amerika diktira, Evropa statira), završava se opštim mestima, tačnije
kako Vašington vidi pitanje globalnog zagrevanja. Dokument je
sastavljen u slovenačkoj ambasadi u Vašingtonu u predvečerje katoličkog
Božića i u formi diplomatske beleške prosleđen na desetak odeljenja
Ministarstva spoljnih poslova Slovenije.
Svetlana Vasović-Mekina
[objavljeno: 07/02/2007.]
Izvor: Politika